Homepage VAART!Webring

[Vorige] [Lijst] [???] [Volgende]

De Providentia

De Providentia is een schip van het type Dortmunder, zo'n schip is gewoonlijk ±67 m lang en ±8,20 m breed. Die afmetingen heeft de Providentia ook. Andere typen zijn: Spits; ±39 m, Kempenaar, ±50 m, en een hele reeks schepen groter dan de Providentia tot zo'n 135m lang.

Afmetingen
registratienummer 2304578
lengte 67 meter
breedte 8,20 meter
diepgang 2,37 meter
tonnage 853 ton
inhoud ruimen ± 1300 m³
motor 548 pk / 403 kW Caterpillar
kopschroef 272 pk / 200 kW DAF Ballegooy

Ladingen

Wij laden met dit schip van alle soorten bulkladingen, bulk wil zeggen, los zoals zand. Meestal laden wij echter geen zand en nooit in de vorm die u ziet in de zandbak. Iets dat wij vaak laden is veevoer, daarnaast is kunstmest ook een agrarische lading die wij vaak vervoeren. Andere ladingen die veel voorkomen zijn bauxiet of magnesiet, beide metaalertsen van respectivelijk aluminium en magnesium. Bauxiet en Magnesiet zit vaak in bigbags, grote zakken waar ± een ton in kan. Verder laden wij van alle soorten steentjes. Ook laden wij dingen die u op uw bord krijgt, op de foto bovenaan bijvoorbeeld zijn wij geladen met consumptierijst. Die keer werd de rijst gelost bij de Lassiefabriek in Wormerveer. Een ander consumptieproduct is tarwe, in dezelfde plaats staat ook een graanfabriek van Meneba, daar wordt brood gemaakt. Leuke ladingen zijn de constructies, meestal delen van grote machines.

Vaargebied

Wij varen voornamelijk in Nederland en België, in tegenstelling tot wat de meeste schippers doen varen wij nooit naar Duitsland. Eén keer zijn wij in Frankrijk geweest, in het noorden. Meestal varen wij in tussen Amsterdam en België.

Motor

In de Providentia staat zoals u hebt kunnen zien een Caterpillar, dat is een Amerikaans motormerk wat je vaak ziet in bulldozers en dergelijke. Verder staat er nog een boegschroef in, -een boegschroef bevordert de wendbaarheid- dat is een DAF van 272 pk. De boegschroefmotor drijft een horizontale schroef aan, het water wordt daarna gestuurd door een rooster. Voor de stroomvoorziening staat er een Lister aggregaat in, die levert zo'n 15kW. De Lister staat samen met de DAF voorop het schip. Achterop staat in de machinekamer de caterpillar. Daar staat nog een noodaggregaat en een pomp om water uit het ruim te kunnen pompen.


Voor een betere indruk; vergeet de foto's niet.